Automatyczne skrzynie biegów to wygoda, ale zdarzają się takie konstrukcje, w których wyjątkowo często dochodzi do kosztownych awarii.

Awaryjność jednak w głównym stopniu zależy od stylu jazdy kierowcy. Należy przestrzegać kilka zasad, jak np. delikatne obchodzenie się ze zmianą trybów jazdy. Jednak zdarzają się również typowo wadliwe skrzynie, a powodem są błędy konstrukcyjne. Przedstawiamy zestaw takich skrzyń.

1. Skrzynia automatyczna Opel, Renault, Saab, Lancia

Pięciobiegowa automatyczna skrzynia biegów produkcji japońskiej, która montowana jest w wielu popularnych modelach aut, m.in. w Oplu Vectra C, czy wielu modelach Volvo. Usterki w tej skrzyni to przeważnie awarie elektrozaworów w sterowniku, a w Oplach i Saabach pojawiają się wycieki z chłodnicy skrzyni. Koszt napraw to nawet 6000 zł.

Skrzynia montowana w: Lancia Thesis (2002-2008), Opel Vectra C, Opel Signum (2002-2008), Renault Laguna V6, Saab 9-3 (2003-2007), Volvo: XC90, S80, C30, S40, S60, V50, V70

2. S-tronic

Skrzynia 7-biegowa S-tronic montowana w trzech modelach Audi. W tym przypadku często zdarzają się awarie zespołów mechatroniki, które uszkadzają pakiety sprzęgłowe. Często kierowcy dokonują regeneracji, ale problem najczęściej wraca.

Skrzynia montowana w: Audi: A4, A5, Q5

3. Hydra-Matic

Największą bolączką tej 6-biegowej skrzyni biegów to częste pęknięcia falistego pierścienia zespołu sprzęgieł, którego odłamki poważnie uszkodzić mogą resztę skrzyni. Koszt regeneracji to 6000 zł.

Montowana w: Cadillac SRX i Chevrolet: Cruze, Malibu, Captiva

4. Steptronic i Tiptronic

Mimo dwóch nazw, mowa tutaj o jednej skrzyni biegów. Zadebiutowała ona w 2002 roku. Początkowo zbierała dobre opinie, które zawdzięczała szybkiej zmiany biegów, czy niewielkiemu wpływowi na zużycie paliwa. Okazało się jednak, że należy wystrzegać się jej w mocniejszych silnikach. Często dochodzi do pęknięcia koszyka wałka wejściowego, a awarii ulegają także sterowniki skrzyni.

Montowana w: Audi A8, BMW: seria 3 (E90/E60), seria 7 (E65), Jaguar: XJ, XF

5. Multitronic

Skrzynia ta montowana jest w wielu modelach Audi. Tutaj problemy najczęściej dotykają przy przebiegu ponad 100 tys. km. Skrzynia podatna jest na uszkodzenia mechaniczne, a czasem nawet najmniejsza stłuczka może doprowadzić do poważnych uszkodzeń. Naprawa tej skrzyni jest bardzo skomplikowana, a także kosztowna, a naprawa sięgnąć może nawet 20 tysięcy złotych.

Montowana w: Audi: A4 (B4, B6, B8), A5, A6 (C5, C6, C7), A7, A8 (D2, D3)

6. CVT

W tej skrzyni najczęściej zużywają się paski, które przenoszą napęd między kołami stożkowymi, ale także moduły sterowania. Koszt naprawy takich skrzyń może sięgnąć nawet 10 tys. zł.

Montowana w: Dodge Caliber, Jeep: Compass, Patriot; Mitsubishi Outlander, Nissan: Quashqai, X-Trail; Renault Koleos, Suzuki Kizashi

7. Autotronic

Ta skrzynia biegów nie jest powszechnie montowana, a występuje tylko w Mercedesach klasy A i B. Problemy dotyczą głównie tej drugiej – pęknięcia w korpusie mechatroniki. Koszt naprawy to co najmniej 8 tys. zł.

Montowana w: Mercedes: klasa A (W169), klasa B (W245)

8. DSG

Skrzynia dwusprzęgłowa, która występuje w dwóch wersjach- 6-biegowa i 7-biegowa. Trwałość tych skrzyń średnio wynosi zaledwie 150 tys. km. Typowe usterki to problemy ze sterowaniem pracą sprzęgieł, kłopoty z łożyskami. Warto zaznaczyć, że problemy głównie występują w modelach z suchym sprzęgłem.

Montowana w: Audi: A1, A3, TT; Skoda: Fabia, Roomster, Rapid, Yeti, Octavia, Superb; Seat: Ibiza, Leon, Altea, Toledo, Alhambra; VW: Polo, Scirocco, Golf, Jetta, New Beetle, Eos, Caddy, Touran, Tiguan, Passat, Passat CC, CC, Sharan

 

 

Dodał: , w Artykuły. Dnia 12 lutego 2015