Skrzynie biegów Volvo słyną z niezawodności i precyzji wykonania oraz efektywności pracy. Stosunkowo nowym rozwiązaniem stosowanym przez szwedzkiego producenta jest skrzynia Powershift Volvo.

Powershift jest automatyczną, 6. biegową skrzynią automatyczną. Posiada dwa sprzęgła, przez co zmiana biegów jest szybka i gładka a dodatkowo zapewnia mniejsze zużycie paliwa. Efekt? Oszczędność i ochrona środowiska. Skrzynie biegów Powershift przeznaczone są do dynamicznych silników wysokoprężnych.

Powershift to wynik współpracy Volvo Cars i firmy Getrag. Znaleźć ją możemy m.in. w Volvo C30, S40 czy V50 z bardzo popularnym dwulitrowym silnikiem wysokoprężnym 2.0D. Schemat działania skrzyni biegów Volvo można przyrównać do równoległej pracy mechanicznych skrzyni biegów sterowanych manualnie. Nowe skrzynie biegów Volvo to nie tylko większy komfort zmiany biegów i większa wydajność, ale także i zmniejszenie zużycia paliwa.

Skrzynia biegów Powershift wykorzystuje podobną technologię co w przypadku manualnych skrzyniach biegów, jednak różnicą jest fakt połączenia każdego ze sprzęgieł z osobnym wałkiem wejściowym. Jeden wałek obraca się we wnętrzu drugiego. Pierwszy z nich, wewnętrzny, odpowiada za sterowanie wałkiem zdawczym dla biegów 1, 3, 5 i wstecznego, z kolei zewnętrzny dla 2, 4 , 6. Dzięki systemowi elektrohydraulicznemu, sprzęgła są dokładnie sterowane, przez co pracują zamiennie – jak jedno jest załączone, drugie jest rozłączone, i odwrotnie. Sprzęgła w skrzyni biegów Powershift działają na zasadzie sprzęgła poślizgowego – tłok dopycha tarcze sprzęgła i w wyniku tarcia, blokują się.

Skrzynie biegów Volvo Powershift pozwalają kierowcy na wybór pomiędzy automatyczną skrzynią a sekwencyjną zmianą biegów. Powershift jest w odróżnieniu od automatów charakterystyczna pod tym względem, że nie potrzebuje montowania przemiennika momentu obrotowego, kół obiegowych, czy też większej liczby mokrych sprzęgieł. Efektem jest brak straty w momencie obrotowym.

Skrzynie biegów Volvo Powershift są idealne dla nowoczesnych, współczesnych diesli ze względu na możliwość pracy przy wysokich momentach obrotowych i brak wymagań względem zakresu wyboru przełożenia. Sprawdza się to właśnie przy silnikach wysokoprężnych, które dysponują dużą mocą i palą mało paliwa.

Jeśli mówimy o konkretnych wartościach, warto wspomnieć, że skrzynie biegów Volvo Powershift mogą pracować przy momencie obrotowym rzędu 450 Nm. Takie modele jak Volvo S40, V50 czy C30 oferują tę skrzynię wraz z 2-litrowym, 4-cylindrowym turbodieslem dysponującym mocą 136 KM i momentem obrotowym wynoszącym 320 Nm.

Dodał: , w Marki samochodów. Dnia 9 sierpnia 2012