Samochody z automatyczną skrzynią biegów są coraz bardziej popularne w naszym kraju. Przesiadając się z auta ze skrzynią manualną na automat warto zastanowić się nad tym, jak o niego dbać, by służył nam możliwie jak najdłużej i nie narażał naszego budżetu na zbyt wysokie koszty naprawy. Poniżej kilka cennych porad. 

Instrukcja obsługi

Większość użytkowników instrukcję obsługi odrzuca na bok, sądząc, że w jej środku znajduje się stek bzdur, który w niczym nie pomoże – a to błąd. Wnikliwe prześledzenie instrukcji obsługi może być nie tylko pouczające, ale może także ustrzec nas przed wieloma błędami i zbędnymi usterkami. Warto zwrócić szczególną uwagę na dopuszczane obciążenia, możliwe tryby pracy, prędkość biegów i sygnalizację mogących wystąpić ewentualnych problemów. Należy zapoznać się także z instrukcjami dotyczącymi obsługi i utrzymania, lub skontaktować się z serwisem odnośnie odpowiedniego doboru oleju i terminów wymian oleju, filtrów. Zapomnijcie o słowach typu ‚dożywotnie’ względem niektórych komponentów. Producent poprzez taki zabieg słowny ma na myśli bezobsługowość w trakcie trwania okresu gwarancyjnego. W starszych pojazdach o dużych przebiegach należy koniecznie wymienić olej, filtry i zastosować się do innych czynności obsługowych.

Poziom oleju

W nowych modelach samochodów ze skrzyniami automatycznymi rzadko spotyka się bagnetowy wskaźnik poziomu oleju. Niezbyt często stosowane są także elektroniczne czujniki. Dlatego też kontrolowanie poziomu oleju może wydać się problematyczne. Czy rzeczywiście tak jest?

Poziom oleju należy przede wszystkim sprawdzać na wyłączonym silniku, w pozycji dźwigni zmiany przełożeń oznaczonej symbolem P (Parking) lub N (Neutral). Ponownie odsyłam was do instrukcji obsługi, gdyż w niektórych typach skrzyń, właściwy pomiar można wykonać wyłącznie w neutralnej pozycji zmiany biegów. W przypadku braku pewności czy dobrze sprawdziliśmy poziom oleju warto udać się do serwisu, ewentualnie do wykwalifikowanego warsztatu diagnostycznego; to samo czeka nas, gdy w samochodzie nie ma w ogóle wskaźnika poziomu oleju automatycznej skrzyni biegów – a są i takie. Ważnym jest także, by zawsze obserwować czy w miejscu parkowania samochodu nie ma żadnych śladów wycieku oleju. Oprócz tego zwróćmy uwagę na to, czy na tylnej części naszego pojazdu nie ma drobnych tłustych plam, które mogą być spowodowane wyciekiem oleju w trakcie jazdy. Gdy poziom oleju jest niski, temperatura oleju i innych części wzrasta, a to przyśpiesza zużycie elementów skrzyni i starzenie się oleju; mogą wystąpić także chwilowe zaniki ciśnienia, co jeszcze bardziej wpływa na szybsze zużycie skrzyni biegów.

Odpowiednia technika jazdy

W przypadku automatycznej skrzyni biegów bardzo istotnym elementem mającym wpływ na trwałość jest prawidłowa technika jazda. Bardzo często popełnianym błędem okazuje się być zbyt gwałtowna zmiana kierunku jazdy. Siła uderzenia może być na tyle duża, że spowoduje mechaniczne uszkodzenie skrzyni. Zmieniając kierunek jazdy, położenie dźwigni zmiany biegów należy ustalać trzymając wciśnięty pedał hamulca, a pedał zwalniamy dopiero w momencie wyczuwalnego załączenia wybranego przełożenia. Następny błąd, popełniany zwykle przez kierowców, którzy zbyt krótko użytkują automat, wynika z trzymania ręki na dźwigni zmiany biegów i odruchowej redukcji biegów. Kierowcy w stresujących sytuacjach na drodze robią to automatycznie, z przyzwyczajenia. Bezwzględnie zabrania się także holowania samochodów z automatyczną skrzynią biegów. Gdy silnik nie pracuje, nie działa także smarowanie skrzyni biegów – łatwo więc ulega ona wszelkim uszkodzeniom. W przypadku awarii należy koniecznie skorzystać z fachowej pomocy drogowej i lawety.

W przypadku jakichkolwiek zastrzeżeń względem pracy automatycznej skrzyni biegów eksperci zalecają natychmiastowe zgłoszenie się do wyspecjalizowanego zakładu. Lepiej usunąć usterki od razu, ponieważ naprawa lub ewentualna wymiana całego automatu niesie ze sobą niemałe koszty.

Dodał: , w Artykuły, Skrzynie automatyczne. Dnia 11 marca 2015