Dwusprzęgłowe skrzynie biegów to bardzo zaawansowane konstrukcje montowane obecnie w samochodach osobowych. Takie przekładnie łączą zalety manualnej skrzyni biegów z możliwością pełnej jej automatyzacji. Skrzynie dwusprzęgłowe potrafią zmieniać biegi szybciej niż najlepsi kierowcy wyścigowi, a jednak i one swoje zalety i wady.

Skrzynia dwusprzęgłowa to bardzo specyficzna przekładnia. Po pierwsze dlatego, że jest ona mimo wszystko zaliczana do skrzyń automatycznych, choć w rzeczywistości jest zlepkiem dwóch ręcznych skrzyń biegów o stałym zazębieniu. Po drugie, jak sama nazwa wskazuje taka przekładnia nie ma jednego, a aż dwa sprzęgła.

Można rzec, że w jednej obudowie znajdują się dwie skrzynie, ze stałym zazębieniem, a każda ma cały czas zapięty jeden z biegów. Jedna ma biegi parzyste i wsteczny, druga nieparzyste. Całością steruje komputer, który zarządza siłownikami elektromechanicznymi lub hydraulicznymi.

Skrzynia w trybie automatycznym sama zmienia przełożenia, sama decyduje który bieg zapiąć i które sprzęgło zwolnić. Istnieje możliwość przełączenia skrzyni dwusprzęgłowej w tryb manualny, co daje kierowcy możliwość zmiany przełożeń – czy to za pomocą drążka czy łopatek.

Zalety skrzyń dwusprzęgłowych

Największym plusem skrzyń dwusprzęgłowych jest ich funkcjonalność – działają z niebywałą szybkością. Skrzynia ma od razu zapięty pierwszy i drugi bieg. Puszczacie hamulec, auto rusza, obroty rosną, dochodzą do maksimum i zmienia się tylko sprzęgło, które przejmuje moc z silnika.

Nie ma momentu zmiany biegów. Po prostu puszczone zostaje drugie sprzęgło z drugim biegiem i samochód cały czas płynnie przyspiesza. W międzyczasie skrzynia albo od razu przełącza pierwszy człon na trzeci bieg, albo pozostaje na jedynce, gdy puścimy gaz. Tak samo jest z kolejnymi biegami. Kolejna zaleta to fakt, że skrzynia dwusprzęgłowa mimo, że jest automatem, może zachowywać się dokładnie jak skrzynia ręczna.

Automat dwusprzęgłowy właściwie nie ma ograniczenia w mocy silnika i momencie obrotowym, ponieważ obsługuje klasyczne sprzęgła! Takie rozwiązanie daje możliwość montażu ultraszybkich przekładni nawet w najmocniejszych modelach samochodów sportowych i to bez ryzyka dramatycznie niskiej trwałości skrzyni i sprzęgła.

Wady konstrukcji dwusprzęgłowej

Skrzynie dwusprzęgłowe mają stosunkowo krótką żywotność – źle znoszą bowiem duże przebiegi, powyżej 120 tysięcy kilometrów. Ogromnym problemem w przekładniach tego typu jest to, że bardzo trudno je naprawić. Dopiero od niedawna inżynierowie pracują nad tym, jak uczynić skrzynie bardziej łatwymi w obsłudze. Skrzynie takie są także znacznie droższe w zakupie, należy też pamiętać, że w razie jakiejkolwiek awarii będziecie skazani na ASO, bowiem ze skrzyniami tego typu niewielu mechaników miało do czynienia.

Dodał: , w Artykuły. Dnia 15 maja 2015