Wbrew pozorom, automatyczna skrzynia biegów to wcale nie nowy wynalazek. Pierwsze modele takich skrzyń powstawały w latach 30. w Stanach Zjednoczonych. Przywiązanie do automatycznych skrzyń widać w USA gołym okiem – aż 90% kierowców korzysta z takiego rodzaju skrzyni. Sprawa w Polsce ma się zupełnie inaczej. Dlaczego tak jest? Zapraszamy do lektury artykułu.
Bardzo duża część kierowców na polskich drogach automatycznej skrzyni biegów nie bierze w ogóle pod uwagę przy kupnie auta. Stosunek manual-automat w przypadku nowych samochodów wyjeżdżających z salonu jest przygniatający, z korzyścią dla ręcznej skrzyni biegów. Producenci natomiast oferują automatyczne skrzynie biegów w coraz większej ilości aut, praktycznie wszystkich segmentów – od aut miejskich do luksusowych limuzyn. Skąd bierze się więc niechęć Polaków do automatycznych skrzyni biegów?
Przede wszystkim użytkownicy odczuwają obawę przed wysokimi kosztami eksploatacyjnymi, drogimi naprawami czy zwiększonym zużyciem paliwa. Kolejną sprawą jest istnienie grupy osób, które czerpią przyjemność z jazdy autem i według nich, automat nie zapewnia odpowiedniego komfortu jazdy. Wskazują na szarpnięcia, brak płynności i szybkości przełożeń, czy zbyt mały przyrost prędkości na początku wyprzedzania.
Czy jest to prawdą? W obecnych czasach twierdzenia tego typu są raczej pokłosiem stereotypów z czasów, kiedy automatyczne skrzynie biegów stosowano na zasadzie ciekawostki. Współczesna rzeczywistość jest taka, że automatyczne skrzynie biegów to mechanizmy nowoczesne, dopracowane do perfekcji, które funkcjonują szybciej niż kierowca. W większości skrzyni biegów stosuje się specjalne, elektroniczne systemy, które umożliwiają kierowcy wybór trybu pracy – sport, komfort, off-road etc. Dwusprzęgłowe przekładnie są w stanie zapewnić mniejsze spalanie i lepsze przyspieszenie niż tradycyjne skrzynie manualne. Ponadto, producenci zapewniają rozwiązania pozwalające użytkownikowi na pełną kontrolę nad automatyczną skrzynią, dzięki zastosowaniu dźwigni bądź łopatek za kierownicą samochodu.
Co do zarzutu awaryjności, wszystko zależy od marki i modelu samochodu. Automatyczna skrzynia biegów to mechanizm skomplikowany, składający się z wielu elementów i wykorzystujący nowoczesne technologie, wydaje się jednak, że złożoność elementów nie przekłada się na komplikacje eksploatacyjne.
Serwisowanie samochodu z automatem jest w każdym przypadku bardzo podobne, niezależnie od rodzaju wykorzystanego mechanizmu – czy klasyczne rozwiązanie przekładniowe, czy mechanizm bezstopniowej skrzyni z pasem transmisyjnym. Najważniejszą kwestią jest kontrola stanu oleju, jego wymiana i sprawdzanie, czy nie ma żadnych nieszczelności w układzie. Olej w automatycznej skrzyni biegów wymienia się zazwyczaj co 90 tys. km.
e tam, ja mam automata i jestem zadowolony. Wiekszosc znajomych mi zazdrosci 🙂