Automatyczne skrzynie biegów to wygoda, ale zdarzają się takie konstrukcje, w których wyjątkowo często dochodzi do kosztownych awarii.
Awaryjność jednak w głównym stopniu zależy od stylu jazdy kierowcy. Należy przestrzegać kilka zasad, jak np. delikatne obchodzenie się ze zmianą trybów jazdy. Jednak zdarzają się również typowo wadliwe skrzynie, a powodem są błędy konstrukcyjne. Przedstawiamy zestaw takich skrzyń.
1. Skrzynia automatyczna Opel, Renault, Saab, Lancia
Pięciobiegowa automatyczna skrzynia biegów produkcji japońskiej, która montowana jest w wielu popularnych modelach aut, m.in. w Oplu Vectra C, czy wielu modelach Volvo. Usterki w tej skrzyni to przeważnie awarie elektrozaworów w sterowniku, a w Oplach i Saabach pojawiają się wycieki z chłodnicy skrzyni. Koszt napraw to nawet 6000 zł.
Skrzynia montowana w: Lancia Thesis (2002-2008), Opel Vectra C, Opel Signum (2002-2008), Renault Laguna V6, Saab 9-3 (2003-2007), Volvo: XC90, S80, C30, S40, S60, V50, V70
2. S-tronic
Skrzynia 7-biegowa S-tronic montowana w trzech modelach Audi. W tym przypadku często zdarzają się awarie zespołów mechatroniki, które uszkadzają pakiety sprzęgłowe. Często kierowcy dokonują regeneracji, ale problem najczęściej wraca.
Skrzynia montowana w: Audi: A4, A5, Q5
3. Hydra-Matic
Największą bolączką tej 6-biegowej skrzyni biegów to częste pęknięcia falistego pierścienia zespołu sprzęgieł, którego odłamki poważnie uszkodzić mogą resztę skrzyni. Koszt regeneracji to 6000 zł.
Montowana w: Cadillac SRX i Chevrolet: Cruze, Malibu, Captiva
4. Steptronic i Tiptronic
Mimo dwóch nazw, mowa tutaj o jednej skrzyni biegów. Zadebiutowała ona w 2002 roku. Początkowo zbierała dobre opinie, które zawdzięczała szybkiej zmiany biegów, czy niewielkiemu wpływowi na zużycie paliwa. Okazało się jednak, że należy wystrzegać się jej w mocniejszych silnikach. Często dochodzi do pęknięcia koszyka wałka wejściowego, a awarii ulegają także sterowniki skrzyni.
Montowana w: Audi A8, BMW: seria 3 (E90/E60), seria 7 (E65), Jaguar: XJ, XF
5. Multitronic
Skrzynia ta montowana jest w wielu modelach Audi. Tutaj problemy najczęściej dotykają przy przebiegu ponad 100 tys. km. Skrzynia podatna jest na uszkodzenia mechaniczne, a czasem nawet najmniejsza stłuczka może doprowadzić do poważnych uszkodzeń. Naprawa tej skrzyni jest bardzo skomplikowana, a także kosztowna, a naprawa sięgnąć może nawet 20 tysięcy złotych.
Montowana w: Audi: A4 (B4, B6, B8), A5, A6 (C5, C6, C7), A7, A8 (D2, D3)
6. CVT
W tej skrzyni najczęściej zużywają się paski, które przenoszą napęd między kołami stożkowymi, ale także moduły sterowania. Koszt naprawy takich skrzyń może sięgnąć nawet 10 tys. zł.
Montowana w: Dodge Caliber, Jeep: Compass, Patriot; Mitsubishi Outlander, Nissan: Quashqai, X-Trail; Renault Koleos, Suzuki Kizashi
7. Autotronic
Ta skrzynia biegów nie jest powszechnie montowana, a występuje tylko w Mercedesach klasy A i B. Problemy dotyczą głównie tej drugiej – pęknięcia w korpusie mechatroniki. Koszt naprawy to co najmniej 8 tys. zł.
Montowana w: Mercedes: klasa A (W169), klasa B (W245)
8. DSG
Skrzynia dwusprzęgłowa, która występuje w dwóch wersjach- 6-biegowa i 7-biegowa. Trwałość tych skrzyń średnio wynosi zaledwie 150 tys. km. Typowe usterki to problemy ze sterowaniem pracą sprzęgieł, kłopoty z łożyskami. Warto zaznaczyć, że problemy głównie występują w modelach z suchym sprzęgłem.
Montowana w: Audi: A1, A3, TT; Skoda: Fabia, Roomster, Rapid, Yeti, Octavia, Superb; Seat: Ibiza, Leon, Altea, Toledo, Alhambra; VW: Polo, Scirocco, Golf, Jetta, New Beetle, Eos, Caddy, Touran, Tiguan, Passat, Passat CC, CC, Sharan
Mam Audi A4 i właśnie ostatnio miałem awarię. Dokonywałem regeneracji skrzyni biegów… Nie ma co, kieszeń zabolała, mam nadzieję, że jednak tak często ten problem wracał nie będzie. Czy jest coś co może temu zapobiec?
Nowy, salonowy Tiguan 2016 po 14.000 km awaria skrzyni DSG. Auto stoi w serwisie – nie wiedzą w czym problem. Das Auto.
volvo totalna lipa automaty przerobilem latami troche tego masakra ale tylko skrzynie automaty