Mogłoby się wydawać, że manualna skrzynia biegów jest prostym urządzeniem, a zmianę biegów wykonuje się automatycznie i bez żadnych problemów. Jednak, jeśli chce się jeździć bezpiecznie i dba się o swój samochód, by go nie zatrzeć, trzeba unikać pewnym nawyków. Oczywiście można zainwestować w samochód z tak zwanym „automatem”, lecz wtedy trzeba mieć świadomość, że czujnik skrzyni biegów może ulegać usterkom.

Błędy, które popełniają kierowcy podczas zmiany biegów

Najpowszechniejszym błędem jest trzymanie ręki na lewarku. Kiedy prowadzi się samochód, obie ręce powinno się trzymać na kierownicy. Nie należy ich zdejmować z niej nawet podczas przygotowań do zmiany biegów. Rękę zdejmuje się dopiero wtedy, gdy będzie się zmieniać bieg. Zdejmując rękę z kierownicy kierowca traci informacje, jakie przekazuje kierownica, i w rezultacie spadają możliwości zapanowania nad samochodem.

Jak powinno się zmienić biegi?

Prawidłowa zmiana biegów to taka, w której wykonuje się szybki, ale równocześnie delikatny ruch ręki. Dźwignię należy trzymać u samej góry wpół otwartą dłonią. Nie dobrze jest na siłę pokonywać oporu skrzyni biegów. Dodatkowo, każdy kierowca musi pamiętać, że biegi powinny wchodzić lekko. Zmieniając je należy zdjąć nogę z gazu. Jeśli się tego nie zrobi, bardzo szybko zużywa sprzęgło oraz niszczą się elementy przeniesienia napędu. Ponadto nie zalecana jest zmiana biegów bez użycia sprzęgła. Takie działanie nie jest wcale szybsze, a kiedy się to nieprawidłowo wykona, może uszkodzić się cała skrzynia biegów.

Prawidłową zmianę biegu z 3 na 4 powinno się wykonywać głównie przy użyciu nadgarstka. Nie można jednak blokować nadgarstka. Lewarek trzeba nakryć od góry lekko zagiętą dłonią, a potem wykonać prosty ruch do tyłu.

Podczas zmiany biegu z 4 na 3, dźwignię należy oprzeć o środek dłoni, a następnie nakryć lekko zgiętą dłonią lewarek i wykonać ruch w przód po linii prostej. Przy takiej zmianie biegu pracuje głównie ramię, natomiast nadgarstek jest zablokowany.

Zmieniając bieg na ukos, na przykład z 4 na 5, trzeba pamiętać, żeby nie robić ręką zygzaka. Takie zmiany powinny być wykonywane na ukos w linii prostej, a lewarek bez problemu sam wskoczy na swoje miejsce.

Natomiast zmieniając bieg z 2 na 3, po prostu trzeba wykonać ruch ręką do przodu. Kiedy dźwignia przeskoczy na luz, sprężyna ustawi ją perfekcyjnie na przeciwko trzeciego biegu. Podczas wykonywania ruchu ręką do przodu, trzeba pozwolić dźwigni na ruch w bok w momencie przejścia na tak zwaną pozycję neutralną.

Dodał: , w Artykuły. Dnia 6 lutego 2017