Skrzynia biegów to urządzenie złożone, które ma szansę funkcjonować poprawnie dzięki wspólnej pracy poszczególnych elementów. Jednym z takich elementów jest pierścień synchronizatora, warto więc przyjrzeć się bliżej tej części.
Aby pokrótce omówić tematykę pierścienia synchronizatora, należy objaśnić czym jest sam synchronizator. Jest to urządzenie, którego zadaniem jest uniemożliwianie włączania sprzęgła zębatego przed wyrównaniem prędkości obrotowych sprzęganych części. Synchronizator przyspiesza wyrównanie tych prędkości, a używa do tego siły wywieranej przez człowieka na dźwignię zmiany biegów. Synchronizatory dzielą się progresywne, blokujące i proste.
Pierścienie synchronizatora z kolei wykorzystuje się w skrzyniach przekładniowych stosowanych w pojazdach mechanicznych – przede wszystkim w samochodach ciężarowych, autobusach itp.
Pierścienie synchronizatora produkuje się jako odkuwki matrycowe w średnicach od 90mm do 250mm. W dzisiejszych czasach popularna jest tzw. obróbka plastyczna, która pozwala uzyskać dobre jakościowo pierścienie synchronizatora. Polega ona na kuciu pierścieni ze wstępniaków pierścieniowych w odpowiednio przystosowanych do tego narzędziach. Tego typu odkuwki poddaje się obróbce termicznej i mechanicznej.
Pierścienie synchronizatora to części wykorzystywane m.in. w Volkswagenie Transporterze. Można je zakupić w ASO lub w sklepie motoryzacyjnym. Na aftermarkecie, a więc niezależnym rynku części zamiennych, dostępne są produkty firm takich jak DT czy JP Group, które gwarantują wysoką jakość wyrobów. Ich cena wynosi zazwyczaj ok. kilkadziesiąt złotych za sztukę.
Az czego się robi pierścienie?