Automatyczna skrzynia biegów jak i inne podzespoły czasem ulega awarii. W tym artykule opiszemy najczęstsze usterki i sposoby ich rozwiązania. Przedstawimy je w formie opisu objawów, które dostrzega kierowca i postaramy się postawić odpowiednią diagnozę.
Opis usterki: Wsteczny bieg w samochodzie nie działa. Samochód po wrzuceniu biegu wstecznego ledwo się toczy bądź nie jedzie wcale.
Diagnoza: Taki problem często pojawia się w Fordach (Mondeo, Galaxy) a także Volkswagenie Sharanie. Przyczyną jest zerwanie lub pękniecie taśmy, która reguluje pracę biegu wstecznego. Taśma ta posiada zgrzew zaczepu, który potrafi „puścić” i w takim wypadku bieg wsteczny w aucie nie pracuje prawidłowo. Naprawa usterki polega na wyjęciu skrzyni i wymiany taśmy na nową, zazwyczaj kosztuje to ok. tysiąca złotych i trwa kilka godzin. W przypadku takich usterek najlepiej zostawić naprawę ekspertom, jeśli więc nie dysponujemy odpowiednią wiedzą – pojedźmy do warsztatu.
Opis usterki: W trakcie zwiększania obrotów samochód nie przyspiesza, mogą wystąpić też problemy z wystartowaniem auta. Lewarek wskazuje D, obrotomierz pracuje normalnie, natomiast samochód nie chce ruszyć się z miejsca.
Diagnoza: Taka usterka może pojawić się w Audi A8 bądź BMW 5. Zazwyczaj za poślizg bądź brak biegów odpowiada złamany lub pęknięty koszyk sprzęgła „A”. Jest to wada fabryczna koszyka w tych autach i objawia się w samochodach, w których kierowcy nie „oszczędzają” pedału gazu. Wyjściem z sytuacji jest wyjęcie skrzyni i wymiana uszkodzonego koszyka. Niestety, koszty takiej operacji są bardzo wysokie i mogą wynosić nawet 4 tys. zł.
Opis usterki: Na desce rozdzielczej palą się wszystkie kontrolki położenia lewarka zmiany biegów tak, jakbyśmy naraz włączyli wszystkie biegi.
Diagnoza: Najprawdopodobniej taki stan rzeczy wiąże się z tym, że skrzynia pracuje w trybie serwisowym. Przyczyny mogą być różne, np. olej lub akumulator. Jeśli kontrola tychże czynników nie wykaże nieprawidłowości, należy podpiąć samochód do komputera i przy pomocy odpowiedniego programu odczytać błędy. Identyfikacja kodu błędu pozwoli nam na zlokalizowanie i naprawę usterki.
A ja właśnie ostatnio zaliczyłem awarię. Akurat żadna z tu wymienionych, ale mam nadzieję, że co jakiś czas wrzucicie tu objaśnienie nowej usterki ?
Honda Jazz 1.4 CVT (automat) – podczas jazdy po ok 300 km ruszając z pod świateł zaczęło chrobotać w skrzyni. Na D 1-3 bieg a potem na wstecznym R. Następnego dnia po stwierdzeniu braku oleju w skrzyni uzupełniłem go ale po przejechaniu 5 metrów skrzynia przestała działać! Auto stanęło i nie miało biegów D, S i L oraz R. Włączyła się kontrolka silnika i D zaczęło migać. To chrobotanie/ chrzęszczenie to tak jakby jakiś korbowód czy tarcze się tarły. Odczuwalne było to w kabinie. Mechanik twierdzi, że trzeba szukać nowej skrzyni albo zrobić przekładkę na manuala. Może ktoś miał podobny przypadek? Co było przyczyną?
Pomocy!!! mam VW Turan automatic jak auto rusza jest wszystko oki auto jedzie po przejechaniu okolo20 km jagby bieg wyskakuje i zaczynaja sie swiecic wszystkie literki i swieci sie kontrolka silnika zadan bieg nie wskakuje! co to moze byc?
W mazda 2,3 benzyna w automacie – podczas jazdy 50-60 km/godz. wchodzą wysokie obroty 3-4 pokazuje się pomarańczowa kontrolka AT- co to jest za przyczyna. Olej ” dożywotni ” w skrzyni biegów 110 000 tys. przebiegu został wymieniony i jest to samo – co należy dalej robić ???.
mam astre H 1.6.16v twinport ze skrzyniom automatyczną (skrzynia z przystawkom) podczas ruszania blokuje się na czwartym biegu nie da się zmienić biegów manualnie dopiero po ruszeniu na tym biegu ( pale wtedy sprzęgło) i przejechaniu kilkunastu metrów wraca do normy. Taka sytuacja zdarzyła mi się dwa razy w ciągu ostatniego mieśiąca. Jaka może być przyczyna takiego zachowania