Awaria manualnej skrzyni biegów powoli staje się jednym z najkosztowniejszych rodzajów awarii poszczególnych układów i podzespołów samochodowych. Powodem takiego stanu rzeczy jest zarówno próba ograniczania kosztów produkcji przez motoryzacyjnych potentatów, jak i ich polityka sprzedaży części zamiennych.
Jak to jest z tymi skrzyniami biegów?
Przez długie lata opinia na temat skrzyń biegów była wśród właścicieli różnorakich modeli aut dość klarowna – automatyczne skrzynie biegów od zawsze uważano za niezwykle wrażliwe i podatne na usterki, zaś tzw. manuale cieszyły się renomą solidnych, niezawodnych i praktycznie nieulegających żadnym awariom. Być może przez pewien czas była to prawda, lecz już od kilku lat prawda ta zdecydowanie straciła na aktualności. Obecnie manualne skrzynie biegów psują się coraz częściej, a ich naprawa pochłania coraz większe sumy. Skąd taka zmiana?
Wszystkiemu winni są producenci samochodów, którzy z jednej strony dążą do obniżenia kosztów produkcji (również kosztem jakości i trwałości poszczególnych układów pojazdu), z drugiej zaś próbują powetować sobie wszelkie niedostatki poprzez utrudniony dostęp do części zamiennych i ceny części oryginalnych.
Co najczęściej się psuje i jak to wykryć?
Chyba najpowszechniejszym sygnałem mówiącym nam o tym, że coś niedobrego dzieje się ze skrzynią biegów w naszym aucie jest charakterystyczne buczenie rozlegające się podczas jazdy na wolnych obrotach lub na poszczególnych przełożeniach. To buczenie jest objawem zużycia się łożyska bądź też kilku łożysk. Bywa również znakiem wskazującym na uszkodzenie kół zębatych.
Dość charakterystyczne problemy z przełożeniem biegów są z kolei oznaką awarii synchronizatorów lub też wspominanych już łożysk (zwłaszcza zużycia łożysk). Bywa jednak i tak, że objawy te są skutkiem nadmiernego zużycia sprzęgła, wówczas to właśnie sprzęgło, a nie sama skrzynia biegów, wymaga naprawy.
Podczas kontroli stanu skrzyni biegów zawsze należy zwracać uwagę na uszczelki. Uszczelki manualnej skrzyni biegów pod wpływem czasu i nadmiernej eksploatacji zatracają swoje właściwości, co może doprowadzić do wycieków oleju. Wyciek oleju z ręcznej przekładni to z kolei jeden z niebezpieczniejszych i jednocześnie najczęściej bagatelizowanych objawów tego, że coś złego dzieje się z tym podzespołem. Tymczasem wyciek taki oznacza zawsze spadek poziomu oleju, co z kolei przekłada się na niewłaściwe smarowanie i wynikające stąd wytarcie kół zębatych.
Jak uniknąć awarii ręcznej skrzyni biegów?
Aby wydłużyć żywotność manualnej skrzyni biegów, powinieneś:
- unikać jazdy na niskich obrotach,
- kontrolować poziom oleju w skrzyni biegów,
- zmieniać biegi ZAWSZE na wciśniętym do końca sprzęgle.
Bardzo przydany wpis, sama czasem łapię się na tym, że nie wciskam sprzęgła do samej podłogi przy zmianie biegu. Muszę zwracać na to większą uwagę! Pozdrawiam!