Dwusprzęgłowa skrzynia biegów to swoiste połączenie skrzyni automatycznej z manualną. Wykorzystanie najlepszych cech pozwala na zwiększenie przyspieszenia, eliminację wstrząsów i szarpnięć, które występują np. w przypadku skrzyni manualnych (szczególnie w przypadku niedoświadczonych kierowców).
Zmiana biegów w skrzyniach manualnych wiąże się z odłączeniem napędu, a więc także ze zmniejszeniem przepływu mocy. W dwusprzęgłowych skrzyniach biegów nie występuje żadna przerwa w „dostawie” mocy, wzrastają przyspieszenie i osiągi samochodu.
Skrzynia dwusprzęgłowa, jak sama nazwa wskazuje, zbudowana jest z dwóch niezależnych sprzęgieł, odpowiadających za różne funkcje. Współpracują ze sobą tak, aby zapewnić jak największy przepływ momentu obrotowego. Działa to na takiej zasadzie, że pierwsze sprzęgło odpowiada za zmianę biegów nieparzystych i wstecznego, drugie z kolei reguluje przełożenia parzyste.
W skrzyni dwusprzęgłowej nie występują szarpnięcia, tak znane nam z popularnego „manuala”. Weźmy pod uwagę np. sytuację, w której przy zbyt wysokich obrotach zmienimy bieg i puścimy sprzęgło – przy skrzyni manualnej szarpnięcie zasygnalizuje kierowcy, że popełnił błąd. Z kolei w przypadku skrzyni dwusprzęgłowej, sprzęgło odpowiedzialne za biegi nieparzyste automatycznie przygotowuje bieg do wrzucenia, gdy osiągniemy odpowiednie obroty. Dzięki temu cały proces jest niezwykle sprawny i błyskawiczny.
Jakie są więc zalety skrzyni dwusprzęgłowej? Podstawową sprawą jest bardzo szybki czas reakcji. Druga sprawa, to obniżone zużycie paliwa. Po trzecie, niezwykle wysoki poziom komfortu jazdy, porównywalny z automatyczną skrzynią biegów.
Jak mówi jednak popularne przysłowie, nie ma róży bez kolców. Główną wadą jest możliwość występowania niedoboru mocy, bowiem przy gwałtownym dodawaniu gazu, potrzeba trochę czasu aż system przekaże informację o zapotrzebowaniu na moc i zmieni się przełożenie.
Dwusprzęgłowa skrzynia biegów nazywana jest różnie przez różnych producentów, choć najpopularniejszym określeniem jest to stosowane przez koncern Volkswagena – DSG.
Brak komentarzy.