Półautomatyczna skrzynia biegów to typ zautomatyzowanej (sekwencyjnej), manualnej skrzyni biegów. Jak działa tego typu urządzenie i jak dochodzi do zmiany biegów oraz uruchomienia sprzęgła?
Półautomat to rodzaj skrzyni biegów, gdzie zmiana przełożeń zachodzi poprzez zmienienie pozycji drążka zmiany biegów (tak samo jak w przypadku skrzyni manualnej) lub, w niektórych rozwiązaniach konstrukcyjnych, poprzez naciśnięcie odpowiednich łopatek przy kierownicy, jednak nadal bez konieczności naciskania sprzęgła. Pracą takiego systemu steruje mikroprocesor, załączający sprzęgło, kiedy kierowca rusza z miejsca lub zmienia biegi.
Półautomatyczna skrzynia biegów a manualna
Powszechna opinia głosi, że z technicznego punktu widzenia, półautomatyczna skrzynia biegów nie różni się praktycznie niczym od standardowej manualnej skrzyni biegów. Po części trudno się z tym nie zgodzić z racji, że półautomaty zostały jedynie wzbogacone o zautomatyzowany mechanizm, który wybiera lub załącza biegi w samochodzie za kierowcę.
Czym różni się automat?
Podstawowa różnica sprowadza się do tego, że w przeciwieństwie do skrzyń automatycznych, w skrzyniach półautomatycznych nie sposobności na przeskoczenie o kilka przełożeń, gdyż skrzynia zawsze załącza kolejne biegi. Co prawda najnowsze samochody wyposażone w konstrukcje tego typu (w tym także skrzynie DSG, PDK czy PowerShift) zostały nieco ulepszone, dzięki czemu oferują funkcję w pełni automatycznego wybierania i zmieniania przełożeń, oraz dodatkowo umożliwiają przeskakiwanie pomiędzy różnymi trybami jazdy ekonomiczny, sportowy itp., to w starszych konstrukcjach takiej technologii nie uświadczymy.
Kilka ciekawostek półautomatycznych skrzyń
Na koniec kilka ciekawostek odnośnie półautomatów. Pierwsze konstrukcje tego typu pojawiły się w samochodach już w 1917 roku. Intensywny rozwój branży motoryzacyjnej sprawił, że półautomaty stale usprawniano. Najnowsze półautomatyczne skrzynie biegów to konstrukcje wykorzystujące technologię pochodzącą de facto ze sportów motorowych, gdzie można było często dostrzec sekwencyjną skrzynię biegów, w której popchnięcie lewarka zmiany biegów lub muśnięcie łopatek przy kierownicy uruchamia elektroniczny sterownik zmieniający bieg na niższy lub wyższy.
Jestem oldschoolowym fanem manuali. Dlatego wzbraniam się przed zakupieniem samochodu z większą ilością elektroniki (czytaj automat, półautomat). Rozumiem wygodę płynącą z jego użytkowania. Ja jednak wybieram większą kontrolę nad samochodem i niepowtarzalną przyjemność z jazdy. Swoją drogą, słyszałem, że w stanach najlepszym systemem antykradzieżowym jest ręczna skrzynia biegów :D.