W poprzednim roku czyli 2012 – w samochodzie marki Porsche, a dokładniej modelu 911 zadebiutowała pierwsza produkcyjna, 7-biegowa manualna skrzynia biegów. Z informacji które do nas docierają wygląda na to, że inne niemieckie koncerny pozostają ciągle czujne i również wprowadzają do produkcji swoich samochodów rozwiązania tego typu.
Z ilustracji patentowych można wywnioskować, że bawarska marka BMW, może już niebawem wprowadzić do swojej oferty również przekładnie tego typu.
Rysunki prezentują nam rozwiązanie jakie zastosowała niemiecka marka na kłopotliwą zmianę dodatkowych biegów. Dopóki do przodu jest tylko sześć, manualna skrzynia biegów nie sprawia kłopotów z wyborem odpowiedniego przełożenia. W momencie gdy pojawia się dodatkowy, siódmy bieg, zaczynają się kłopoty. Rozwiązaniem tego problemu jest zarówno przemyślane rozmieszczenie położeń drążka, wybierających kolejne biegi, ale także mechaniczne uniemożliwienie wrzucenia niewłaściwego biegu.
Wnioski patentowe tego rozwiązania zostały złożone już w 2011 roku i opisują układ przekładni wykorzystujący płyn elektroreologiczny lub magnetoreologiczny. Dzięki zastosowaniu odpowiedniego sterowania przepływem prądu, ewentualnie polem magnetycznym – komputer będzie mógł uniemożliwić wybrane położenia drążka. Sama nazwa płynu może coś niektórym nasuwać na myśl, gdyż jest on wykorzystywany w aktywnych zawieszeniach (przykładem jest zawieszenie Delphi Magneride).
Brak komentarzy.