Skrzynia biegów jest bardzo ważnym elementem samochodu, bez której jazda nim nie byłaby możliwa. Jej podstawowym zadaniem jest przekazywanie napędu z silnika na koła. Obecnie wyróżnić można kilka podstawowym typów skrzyń biegów, które różnią się od siebie budową, zasadą działania, ale każda odpowiada za to samo zadanie.
Jedną z powszechniejszych rodzajów jest automatyczna skrzynia biegów. Jej zaletą jest przede wszystkim to, że kierowca nie musi martwić się o zmianę biegów, czy wciskanie pedału sprzęgła. Głównym elementem tego rodzaju skrzyni jest zazwyczaj przekładnia planetarna, która umożliwia uzyskanie przełożenia poprzez przyhamowanie poszczególnych jej elementów. W najnowocześniejszych tego typu skrzyniach możliwe jest dostosowanie pracy skrzyni biegów do trybu jazdy kierowcy.
Innym z typów są sekwencyjne skrzynie biegów (półautomatyczne). Zmiana przełożenia może tam odbywać się poprzez kilka sposobów. Jednym z nich jest za pomocą drążka, a drugim za pomocą łopatek umieszczonych przy kierowcy. W skrzyniach tych wyeliminowano również pedał sprzęgła, a jego rozłączeniem kieruje mikroprocesor przy pomocy pompy lub siłownika. Skrzynie te stosowane są głównie w samochodach sportowych, ale też coraz częściej w nowoczesnych osobówkach.
Najczęściej stosowanym rozwiązaniem jest manualna skrzynia biegów. Zmiana przełożenie odbywa się w tym przypadku ręcznie. Podstawowymi jej elementami są koła zębate oraz synchronizatory. Budowa tej skrzyni jest bardziej skomplikowana od poprzednich typów, a jej główną wadą jest konieczność odłączenia napędu podczas zmiany biegu.
Najprostszym rodzajem jest kłowa skrzynia biegów. Brak w niej synchronizatorów, przez co zmiana biegów przez niedoświadczonego kierowce może być nie lada wyzwaniem, gdyż wymaga odpowiedniego wysprzęglenia.
Autor: Janusz Nowaczyk
Brak komentarzy.