Skrzynia biegów to jeden z kluczowych elementów pojazdu, który odpowiada za bezpieczną jazdę, optymalne wykorzystywanie silnika i prawidłową eksploatację pojazdu. Na rynku motoryzacyjnym znajdziemy wiele różnego rodzaju skrzyń, różniących się zastosowanymi w nich rozwiązaniami konstrukcyjnymi oraz podstawowymi mechanizmami działania.
Do czego potrzebna jest skrzynia biegów?
Zaczynając od podstaw – skrzynia biegów umożliwia zmienianie położenia układu napędowego, tak, żeby móc go dostosować do parametrów silnika, w zależności od aktualnych potrzeb. Dzięki skrzyni biegów można uzyskać optymalną wielkość prędkości obrotowej silnika, dostosowaną do prędkości z jaką porusza się samochód, a także do ogólnego obciążenia.
Obecnie na rynku możemy znaleźć głównie skrzynie manualne, automatyczne stopniowe, półautomatyczne stopniowe i bezstopniowe. Ze względu na stosowaną przekładnię, możemy wyróżnić skrzynie stopniowe i bezstopniowe. W pierwszym przypadku włączamy coraz to inne przekładnie znajdujące się w stałym położeniu. W drugim natomiast zmiana przełożenia, odbywa się w sposób ciągły.
Jeżeli mówimy o skrzyni biegów, nie sposób nie wspomnieć o sprzęgle. Jednak ten artykuł poświęcony jest stricte skrzyni biegów, dlatego zainteresowanych tematem sprzęgła samochodowego odsyłamy do przeczytania następującego artykułu – https://www.moto-centrum.pl/sprzeglo-w-samochodzie/
Skrzynie i ich przekładnie
Wracając do tematu skrzyni stopniowych – możemy wśród nich wyróżnić skrzynie posiadające osie stałe oraz osie obracające się (tzw. skrzynie planetarne). W obu przypadkach, w skrzyniach znajdziemy zębate przekładnie. Natomiast w skrzyniach bezstopniowych, spotkamy się z elektrycznymi, hydraulicznymi oraz mechanicznymi przekładniami. Jest to jednak głównie teoria. W praktyce bowiem, w większości samochodów stosuje się przekładnie hydrokinetyczne.
Skrzynie manualne i automatyczne
W przypadku dzielenia skrzyń ze względu na sposób sterowania, możemy wyróżnić skrzynie manualne, półautomatyczne i automatyczne. Manualne skrzynie biegów wyposażone są zazwyczaj w przekładnie stopniowe, które sterowane są przez kierowców. Wykorzystują one najczęściej układ dźwigienki. Podczas zmiany biegów konieczne jest wciskanie sprzęgła. Jeśli chodzi o skrzynie półautomatyczne, bieg wybiera kierowca, ale przełączenie przekładni następuje automatycznie. Automatyczne skrzynie biegów nie wymagają praktycznie żadnego zaangażowania kierowcy. Wystarczy, że wybierzemy, czy chcemy jechać do przodu, do tyłu, czy też może zaparkować.
Aby móc się nazywać dobrym kierowcą, należy mieć przynajmniej podstawową wiedzę na temat samochodów. Dobrym źródłem praktycznych informacji o tematyce motoryzacyjnej, jest strona www.moto-centrum.pl.
Brak komentarzy.