Skrzynia DSG to obecnie jedno z najpopularniejszych rozwiązań stosowanych w samochodach do 100 tys złoty. Do jej budowy wykorzystano dwie skrzynie mechaniczne zamknięte w jednej obudowie. Każda z nim posiada swoje własne i niezależne sprzęgło. Jedno z nich obsługuje biegi parzyste a drugie nieparzyste. Sprzęgła w skrzyni tego typu zostały umieszczone współosiowo. Co to znaczy?
Rozwiązanie to wymaga dwóch niezależnych wałków sprzęgłowych wewnątrz skrzyni DSG. Wałki te tak samo jak sprzęgła, również pracują jedno w drugim. Została ona wprowadzona na rynek dzięki koncernowi Volkswagena. Pierwszym samochodem, który został wyposażony w ową skrzynie był Golf R32, jednak jej początek nastał ok 30 lat temu.
By móc co trochę poznać to rozwiązanie, trzeba niestety sprawdzić je „na własnej skórze”, a nie u dilera, gdyż może to nie wystarczyć. Przekładnia DSG w najprostszym ujęciu to dwie skrzynie mechaniczne zamknięte w jednej obudowie. Najistotniejszą częścią w skrzyni DSG jest przekładnia pozwalająca na tzw. preselekcję – czyli wstępny wybór biegów. Dzięki temu dwa biegi (ten, który akurat służy do przekazywania napędu oraz ten, który za chwilę go zastąpi) – mogą być wybrane w dowolnej chwili. Dzięki podwójnemu sprzęgłu zmiana biegów odbywa się błyskawicznie. Jedno sprzęgło zostaje odłączone, a drugie załączone – co sprawia, że zmiana biegu trwa zaledwie milisekundy. Tak szybka zmiana pozwala na bardzo komfortową jazdę, bez odczucia jakichkolwiek szarpnięć spowodowanych zmianą biegów.
Ta bardzo precyzyjna zmiana biegów pozwala na zastosowanie automatycznego trybu pracy o komforcie zbliżonym do klasycznego automatu, co nie udało się jak dotąd żadnej skrzynie zautomatyzowanej. Bardzo dużym atutem jest tutaj zmniejszone zużycie paliwa dzięki wykorzystaniu trybu automatycznego, gdyż w DSG nie ma efektu tak zwanego poślizgu sprzęgła.
Skrzynia DSG zapewnia także o wiele wyższe osiągi w porównaniu do standardowej skrzy automatycznej. Wobec tego przestaje mieć tutaj fakt, ze skrzynia ta jest cięższa, większa i bardziej skomplikowana niż przekładnia mechaniczna. Przekładnie DSG zaczynając być coraz to doskonalsze i przystosowane do silników o dużym momencie obrotowym. Możemy ją spotkać już w takich znanych samochodach jak dwulitrowe BWM, Porsche czy Nissany.
Szybkość przekładni DSG wynika oczywiście z elektroniki która nią steruje. W przekładni DSG wymagane są bardzo precyzyjne dane od silnika, które przesyłane są przez układ światłowodów. Sterownik potrafi bardzo szybko dostosować się do sytuacji np. pomijając niektóre biegi.
Całe piękno i potencjał przekładni typu DSG polega na tym, że przemawia ona zarówno do wielu zagorzałych zwolenników ręcznej skrzyni biegów, jak i do tych, którzy nie są specjalnie przyzwyczajeni do korzystania z pedału sprzęgła, ale nie chciał by też klasycznego automatu.
Brak komentarzy.