Opel to jedna z najpopularniejszych marek aut w Polsce. Samochody tej marki mają specjalnie zaprojektowane i skontruowane skrzynie biegów. Zapoznajmy się więc ze skrzyniami biegów, które możemy znaleźć we współczesnych Oplach.
Skrzynia Easytronic to skrzynia półautomatyczna, w której zmieniać można biegi automatycznie bądź sekwencyjnie – w zależności od preferencji użytkownika. Sterowanie skrzynią biegów Opel odbywa się poprzez naciskanie lewarka zmiany biegów do przodu i do tyłu. Ople w których zamontowana jest skrzynia Easytronic nie posiadają pedału sprzęgła a obsługa jest podobna, co w skrzyniach automatycznych.
Różnicą w stosunku do zwykłego automatu jest fakt, że w skrzyni biegów Easytronic za zmienianie biegów odpowiadają specjalne elektryczne siłowniki dobudowane do skrzyni. Nie występują tutaj także układy hydrauliczne, znane nam ze skrzyni automatycznej. Generalnie, jest to dobre rozwiązanie plasujące się pomiędzy automatem a manualem, pozwalające cieszyć się użytkownikowi zaletami skrzyni automatycznej a jednocześnie trwałością i ceną skrzyni manualnej.
Skrzynia biegów ActiveSelect
Skrzynia biegów ActiveSelect jest podobna do skrzyni Easytronic. Ta skrzynia biegów ma dwa tryby, a mianowicie automatyczna zmiana biegów i ręczna zmiana biegów. Ręczny tryb aktywowany jest przez użytkownika poprzez przesunięcie lewarka w odpowiednią pozycję. Następnie pcha lub ciągnie dźwignie tylko wtedy, gdy musi zmienić przełożenie.
Automatyczny tryb skrzyni biegów ActiveSelect jest inteligentny i specyfika zmiany przełożenia zależna jest od stylu jazdy kierowcy – jeśli jeździmy „agresywnie”, skrzynia będzie się inaczej zachowywać niż w przypadku kierowcy preferujacego spokojną jazdę. Pozwala to na obniżenie spalania paliwa czy też lepsze przyspieszenie – zależy którego przypadku dotyczy.
Skrzynia biegów Tecshift
Skrzynię biegów Tecshift spotkać możemy w samochodach dostawczych Opla. Tutaj także schemat jest podobny, skrzynia ta może pracować w trybie automatycznym i ręcznym. W przypadku tego drugiego trybu, kierowca zmienia biegi pchając lub popychając lewarek, bez udziału sprzęgła – bo po prostu go nie ma. Jak można się domyślić, w trybie automatycznym biegi zmieniane są automatycznie.
Skrzynia biegów Opla Tecshift ma sporo wspólnego z tradycyjnym manualem, bowiem konstrukcyjnie są podobne do siebie. Zamiast ingerencji człowieka są jednak elektryczne siłowniki i to stanowi główną różnicę. Skrzynia biegów Tecshift nie wykorzystuje hydrauliki, znanej ze skrzyni automatycznych, bowiem powoduje ona spore straty. Dzięki temu, korzystanie z tej skrzyni biegów Opla w trybie automatycznym pozwala na oszczędności paliwa nawet do 8% w porównanu z manualem. Oczywiście, niewątpliwą zaletą jest także wygoda, która jest ważna przy samochodach dostawczych.
Brak komentarzy.