Charakterystyczną skrzynią biegów dla całego koncernu Volkswagena są skrzynie DSG (ang. Direct Shift Gear). Są to przekładnie dostępne w opcji, za dopłatą. Czym właściwie są skrzynie DGS i na czym polega ich działanie?
DSG jest dwusprzęgłową skrzynią biegów i jest nowoczesnym rozwiązaniem, jeśli bierzemy pod uwagę budowę skrzyni biegów. Zastosowanie dwóch sprzęgieł pozwoliło na płynną zmianę biegów w zaledwie 0,03 do 0,04 s, a więc moment obrotowy jest stale przekazywany na koła. Pozwala to na oszczędność paliwa na poziomie 10%, w porównaniu do tradycyjnej, 6-biegowej manualnej skrzyni biegów.
Kolejną zaletą skrzyni DSG jest fakt, że można ją obsługiwać w trybie ręcznym (tiptronic), jak i automatycznym. Zmiana biegów przez kierowcę odbywa się poprzez użycie dźwigni zmiany biegów bądź manetek przy kierownicy. Użytkownik może przełączyć się także na tryb sport, gdzie ma szerszy zakres obrotów. We współczesnych samochodach z koncernu Volkswagena, DSG produkowane są w wariantach 6 lub 7 przełożeniach dla silników TSI i TDI. Warto zaznaczyć, że siedmiobiegową skrzynię DSG po raz pierwszy zastosowano w segmencie aut kompaktowych, gdzie występują silniki montowane poprzecznie.
Jak natomiast działa skrzynia dwusprzęgłowa Volkswagena? Biegi działają zamiennie, podzielone są na parzyste i nieparzyste – każde z nich obsługuje jedno sprzęgło. Jeśli jedziemy na biegu „2”, „3” jest już przygotowany do użycia. Dzięki unikalnej konstrukcji zmiana biegu trwa ułamek sekundy, a w chwili tej oba sprzęgła działają w poślizgu, co zredukowało do minimum szarpnięcia etc.
Do konstrukcji skrzyni biegów Volkswagena wykorzystano sprzęgła wielotarczowe tzw. mokre, pracujące w kąpieli olejowej. Za włączanie odpowiednich biegów odpowiedzialny jest specjalny system, obsługujący siłowniki hydrauliczne. Opracowanie przez Volkswagena skrzyni DSG było możliwe dzięki postępowi technologicznemu i nowoczesnym maszynom.
Jak już wspominaliśmy, dużą zaletą skrzyni DSG jest płynne i szybkie zmiany biegów, co objawia się przy gwałtownym przyspieszaniu. Z zewnątrz dźwignia zmiany biegów jest podobna do tych, znanych nam ze skrzyni automatycznych. Możliwości zmiany biegów są dwie – automatycznie bądź ręcznie, przez kierowcę, który przesuwa dźwignię w górę lub w dół. Tryb automatyczny szczególnie przyda się nam w mieście.
Volkswagenowska skrzynia DSG kosztuje posiadacza ok. 8 tys. zł dopłaty do samochodu. Czy warto jest płacić taką cenę za skrzynię biegów? Ciężko powiedzieć, bowiem wszystko zależy od naszych potrzeb. Do aut firmowych lub dla ludzi poruszających się po mieście jest to idealne rozwiązanie, tym bardziej, że skrzynia DSG redukuje wszelkie przeciążenia w układzie korbowo-tłokowym silnika i w układzie przeniesienia napędu, które powstają przy nieprawidłowej zmianie biegów. Efekt? Dłuższa i bezproblemowa eksploatacja.
Brak komentarzy.