Szybki, bezpieczny i ekonomiczny transport ciężkich ładunków to nie lada wyzwanie, zwłaszcza w trudnych warunkach terenowych. Pojazdy użytkowe potrzebują silników o dużej mocy oraz skrzyń biegów zdolnych precyzyjnie przełożyć tę moc na osie.
Na polskim rynku motoryzacyjnym są dostępne części zamienne do manualnych skrzyń biegów w segmencie aut użytkowych typu Ecolite, Ecomid i Ecosplit oraz do zautomatyzowanych skrzyń AS Tronic.
Ecosplit – dla ciężkich pojazdów
Specjaliści określają skrzynię mianem sprawdzonego klasyka do ciężkich pojazdów użytkowych. Lżejsza wersja skrzyni o dwunastu przełożeniach współpracuje ze wszystkimi typami silników, zapewniając optymalne przeniesienie mocy podczas ruszania, przyspieszania oraz płynnej jazdy. W pełni zsynchronizowana wersja 16-biegowa świetnie sprawdza się w pojazdach budowlanych.
Aluminiowa obudowa zmniejsza wagę pojazdu, pozwalając na transport większych ładunków. Pneumatyczny asystent zmiany biegów pozwala kierowcy zmieniać przełożenia szybko i bez użycia siły. Dodatkowym, opcjonalnym systemem, który znacznie wpływa na bezpieczeństwo w trakcie jazdy jest układ Intarder – odciążający układ hamulcowy.
Ecomid – dla pojazdów użytkowych średniej wielkości
Przekładnia stanowi optymalne rozwiązanie w wielu różnych odmianach pojazdów użytkowych, niezależnie od tego czy pojazd porusza się po autostradzie, w ruchu miejskim czy po terenie budowy. Przekładnia Ecomid pozwala na znacznie bardziej ekonomiczną jazdę.
Ecomid to doskonały wybór do pojazdów użytkowych o maksymalnej masie równej 36 ton. Dziewięciostopniowa przekładnia efektywnie przenosi moc silnika na osie, znacznie zwiększając ekonomikę jazdy. Wzmocniony bieg pełzający wspomaga pojazd podczas ruszania z dodatkowym obciążeniem oraz na stromych podjazdach.
Opcjonalny system Intarder zwiększa bezpieczeństwo podczas długich zjazdów na pochyłych trasach. Zmiana biegów przebiega płynnie i bez wysiłku dzięki pneumatycznemu systemowi wspomagania przełożeń Servoshift. Pozwala to kierowcy skupić się wyłącznie na bezpiecznym prowadzeniu pojazdu. Wszystkie elementy bezobsługowej skrzyni zostały zintegrowane w lekkiej aluminiowej obudowie.
Ecolite – dla lekkich pojazdów użytkowych
Przekładnia doskonale sprawdza się w ruchu miejskim. Ecolite zapewnia wysoki poziom niezawodności, nawet w dużych aglomeracjach. Lekka konstrukcja i dopasowane przełożenia gwarantują niezwykle gładką pracę, efektywność i niebywały komfort prowadzenia pojazdu.
Doskonała synchronizacja przekładni pozwala skupić się kierowcy na bezpiecznym prowadzeniu pojazdu. Oprócz tego przekładnie Ecolite cechuje długa żywotność. Skrzynia została zamknięta w kompaktowej, aluminiowej obudowie, co w połączeniu z lżejszym układem zmiany biegów znacznie zmniejszyło ciężar pojazdu, pozwalając na większe możliwości załadunkowe.
AS Tronic – dla dużych obciążeń
AS Tronic to pierwsza, w pełni zautomatyzowana przekładnia do pojazdów użytkowych. Według wielu model to prawdziwy lider wśród dostępnych na rynku przekładni. Przekładnie doskonale sprawdzają się na autostradach, w ruchu miejskim i w terenach budowlanych.
Silnik pojazdu pracuje zawsze w najbardziej wydajnym zakresie obrotów. Funkcjonalność pomiędzy silnikiem, sprzęgłem i skrzynią biegów, zapewnia płynne działanie całego układu napędowego.
Opcjonalnie zintegrowany Retarder umożliwia niezawodne hamowanie zestawu, co znacznie zwiększa bezpieczeństwo kierowcy. Zaawansowane sterowanie zapewnia skoordynowaną pracę sprzęgła podczas zmiany biegów. W każdej chwili kierowca może skorzystać z trybu manualnego przekładni.
Fajny artykuł, nie wiedziałem, że skrzynie biegów w pojazdach użytkowych różnicuje się w taki sposób. Racja, duże samochody potrzebują bardzo precyzyjnych skrzyni biegów, na pewno ciężko musi prowadzić się taki pojazd