Każda automatyczna skrzynia biegów wymaga specjalistycznych płynów ATF. Co prawda wielu producentów rekomenduje swoje płyny przekładniowe jako uniwersalne, zapewniając, że można je z powodzeniem stosować do różnych rodzajów skrzyń, ale czy rzeczywiście tak jest?
Niestety, uniwersalny płyn przekładniowy, który można by stosować do różnych konstrukcji skrzyń biegów nie do końca jest taki uniwersalny, bo nie we wszystkich skrzyniach automatycznych zapewni właściwe parametry pracy.
Uniwersalność to mit?
Z testów i badań specjalistycznych firm wynika, że specyfikacja współczesnych skrzyni biegów wymaga zastosowania płynów o nieco innych parametrach niż te uniwersalne. Tylko takie płyny zapewnią najlepszą ochronę skrzyni i niskie zużycie paliwa. Dlatego pojawiła się konieczność wyprodukowania nowej formuły płynu ATF, który zapewniłby najlepsze warunki pracy nowoczesnym skrzyniom biegu.
Zastosowanie złego płynu przekładniowego, który nie posiada odpowiednich parametrów, może doprowadzić do zakłócenia funkcjonalności skrzyni biegów, co z reguły objawia się problemami z przełączeniem, zwiększonym zużyciem paliwa i ewentualnych poślizgów, które po pewnym czasie mogą doprowadzić także do awarii skrzyni biegów.
Płyny przekładniowe ATF
By maksymalnie chronić skrzynię i zapewnić najlepsze warunki pracy, zaleca się stosowanie płynów specjalistycznych. Płyn uniwersalny, który sprawdziłby się idealnie w różnych konstrukcjach, de facto nie istnieje. Każda konstrukcja jest inna i wymaga zastosowania odpowiedniego, dedykowanego dla niej oleju. Zdarza się, że nawet niewielka zmiana składy płynu, w praktyce okazuje się bardzo duża, znacznie wydłużając żywotność bezawaryjnej pracy automatycznej skrzyni biegów.
Automaty nigdy nie lubiły kompromisów. Dlatego, jeżeli chcesz uzyskać maksimum z funkcjonalności automatycznej skrzyni biegów w Twoim samochodzie, zadbaj o to, by dobrać odpowiedni, specjalistyczny płyn ATF. Specjalne płyny przekładniowe zostały opracowane z uwzględnieniem wszelkich różnic, które występują w konstrukcjach skrzyń biegów. Ponadto nowoczesne skrzynie automatyczne potrzebują coraz lepiej zaprojektowanych płynów, co wiąże się z koniecznością zastosowania specjalistycznego płynu najwyższej jakości.
zgadzam się w 1000%… nie ma czegoś takiego jak uniwersalny płyn :/ przecież każdy silnik, każda skrzynia w zależności od modelu, parametrów etc będzie działać zawsze nieco inaczej. dlatego specjalistyczny płyn, odpowiedni dla danej konstrukcji jest tak ważny! brawa za słuszne uwagi!