Dwusprzęgłowe skrzynie biegów to bardzo zaawansowane konstrukcje montowane obecnie w samochodach osobowych. Takie przekładnie łączą zalety manualnej skrzyni biegów z możliwością pełnej jej automatyzacji. Skrzynie dwusprzęgłowe potrafią zmieniać biegi szybciej niż najlepsi kierowcy wyścigowi, a jednak i one swoje zalety i wady.
Skrzynia dwusprzęgłowa to bardzo specyficzna przekładnia. Po pierwsze dlatego, że jest ona mimo wszystko zaliczana do skrzyń automatycznych, choć w rzeczywistości jest zlepkiem dwóch ręcznych skrzyń biegów o stałym zazębieniu. Po drugie, jak sama nazwa wskazuje taka przekładnia nie ma jednego, a aż dwa sprzęgła.
Można rzec, że w jednej obudowie znajdują się dwie skrzynie, ze stałym zazębieniem, a każda ma cały czas zapięty jeden z biegów. Jedna ma biegi parzyste i wsteczny, druga nieparzyste. Całością steruje komputer, który zarządza siłownikami elektromechanicznymi lub hydraulicznymi.
Skrzynia w trybie automatycznym sama zmienia przełożenia, sama decyduje który bieg zapiąć i które sprzęgło zwolnić. Istnieje możliwość przełączenia skrzyni dwusprzęgłowej w tryb manualny, co daje kierowcy możliwość zmiany przełożeń – czy to za pomocą drążka czy łopatek.
Zalety skrzyń dwusprzęgłowych
Największym plusem skrzyń dwusprzęgłowych jest ich funkcjonalność – działają z niebywałą szybkością. Skrzynia ma od razu zapięty pierwszy i drugi bieg. Puszczacie hamulec, auto rusza, obroty rosną, dochodzą do maksimum i zmienia się tylko sprzęgło, które przejmuje moc z silnika.
Nie ma momentu zmiany biegów. Po prostu puszczone zostaje drugie sprzęgło z drugim biegiem i samochód cały czas płynnie przyspiesza. W międzyczasie skrzynia albo od razu przełącza pierwszy człon na trzeci bieg, albo pozostaje na jedynce, gdy puścimy gaz. Tak samo jest z kolejnymi biegami. Kolejna zaleta to fakt, że skrzynia dwusprzęgłowa mimo, że jest automatem, może zachowywać się dokładnie jak skrzynia ręczna.
Automat dwusprzęgłowy właściwie nie ma ograniczenia w mocy silnika i momencie obrotowym, ponieważ obsługuje klasyczne sprzęgła! Takie rozwiązanie daje możliwość montażu ultraszybkich przekładni nawet w najmocniejszych modelach samochodów sportowych i to bez ryzyka dramatycznie niskiej trwałości skrzyni i sprzęgła.
Wady konstrukcji dwusprzęgłowej
Skrzynie dwusprzęgłowe mają stosunkowo krótką żywotność – źle znoszą bowiem duże przebiegi, powyżej 120 tysięcy kilometrów. Ogromnym problemem w przekładniach tego typu jest to, że bardzo trudno je naprawić. Dopiero od niedawna inżynierowie pracują nad tym, jak uczynić skrzynie bardziej łatwymi w obsłudze. Skrzynie takie są także znacznie droższe w zakupie, należy też pamiętać, że w razie jakiejkolwiek awarii będziecie skazani na ASO, bowiem ze skrzyniami tego typu niewielu mechaników miało do czynienia.
Myślę, że zalet ma bardzo dużo, ale jednak doskonale byłoby gdyby opracowano coś odnośnie łatwiejszej obsługi. Jak na razie nie pcham się w dwusprzęgłową skrzynię biegów, bo gdyby mi się zepsuła… ASO to tania rzecz niejest