Mimo że automatyczne skrzynie biegów istnieją już od dawna, nadal należą do rzadkości na polskich, a nawet europejskich drogach. Śmiało można stwierdzić, że użytkowników samochodów z tego typu rozwiązaniem jest może z 10% ze wszystkich kierowców. Wiele osób uważa, że ten typ skrzyni posiada więcej wad niż zalet. Okazuje się jednak, że wystarczy zastosować się do niektórych porad, aby automat w pełni spełniał swoją rolę.

Wiele mitów

Istnieje bardzo wiele opinii, które mówią o awariach, niesprawności i innych wadach automatycznej skrzyni biegów. Wiele z nich to mity, które w łatwy sposób obalić, ale niektóre to prawda.

Jedną z takich jest stwierdzenie, że automaty więcej palą. W pewnym sensie to prawda, gdyż wynika to z mechanizmu działania tej skrzyni. Jednak zdarza się, że kierowcy przy manualnej skrzyni biegów często również narzekają na wysokie spalanie, ale to już jest kwestia stylu jazdy.

Natomiast czy automaty są bardziej awaryjne? Nie do końca. Tutaj działa to tak, jak przy większości typu mechanizmów. Wszystko zależy od producenta oraz od sposobu użytkowania, czy się dba o skrzynię, czy też nie. Często powtarzaną jest też to, że automatyczna skrzynia biegów jest dla kierowców z gorszymi umiejętnościami. Tutaj nie można się zgodzić. Owszem, manualne rozwiązanie wymaga więcej pracy i zaangażowania, ale po coś automaty zostały zaprojektowane i nie po to, aby służyły gorszym kierowcom. Jeśli ktoś ceni sobie większą wygodą jazdy, to rozwiązanie jest dedykowane dla niego.

Jak użytkować?

Jest dużo porad, jak użytkować automatyczny typ skrzyni biegów. Zacznijmy od momentu, przed wyruszeniem w drogę. Tutaj chodzi bardziej o kwestię przyzwyczajenia. Kierowcy, którzy przesiadają się z manualnej nawykowo próbują wcisnąć pedał sprzęgła, którego tam nie ma. W ekstremalnych sytuacjach takie próby mogą okazać się dosyć niebezpieczne. Pedał hamulca jest o wiele większy od klasycznego i w czasie jazdy może skończyć się na omyłkowym nadepnięciu na niego, co spowoduje nagłe hamowanie. Tak samo przed jazdą drążek przekładni powinien być ustawiony na P, czyli „parking”, aby samochód był zabezpieczony przed stoczeniem.

Przy wyprzedzaniu, czyli kiedy potrzebne jest konieczne przyspieszenie należy energicznie wcisnąć bieg do samego końca. Skutkiem będzie jego redukcja i szybsze przyspieszenie. Przy hamowaniu trzeba użyć troszkę więcej siły niż przy klasycznej skrzyni biegów. Automat ma to do siebie, że samochód cały czas „chce jechać”. Dlatego także, jeśli stoimy w korku, a włączony jest któryś z biegów, trzeba nogę trzymać cały czas na pedale hamulca.

Trudno przekonać, czy warto wybrać automatyczną, czy manualną skrzynię biegów. Każdy tą decyzję musi podjąć indywidualnie. Dwie opcje mają swoje wady, ale też zalety. Nie można powiedzieć, że jedna lepsza jest od drugiej.

Autor: Janusz Nowaczyk

Dodał: , w Artykuły. Dnia 4 grudnia 2013