Bardzo często producenci samochodów z automatyczną skrzynią biegów zapewniają, że olej w skrzyni biegów nie podlega wymianie. Słysząc taką informację większość użytkowników postanawia zrezygnować z wymiany oleju. Jest to poważny błąd i może mieć druzgocące dla skrzyni skutki. 

O tym jak często należy wymieniać olej w automatycznej skrzyni biegów, decyduje producent auta. Wielu producentów m.in. BMW i Mercedes gwarantują, że olej w ich skrzyniach jest typu tzw. Lifetime – przewidziany na całą żywotność samochodu.

Wielu specjalistów uważa jednak, że olej w automatycznej skrzyni biegów trzeba wymieniać nie rzadziej niż co 50 tysięcy kilometrów. Skąd takie różnice? Producentom po prostu bardziej opłaca się sprzedaż nowej skrzyni biegów lub jej regeneracja niż sprzedaż oleju. Dochodzą do tego koszty robocizny. Wymiana oleju w automatycznej skrzyni biegów nie należy niestety do prostych – czynność tę koniecznie należy zlecić warsztatowi, który się w tym specjalizuje, a takich wiele w Polsce nie ma, stąd wysokie koszty usługi.

Pomimo zapewnień producentów olej należy bezwzględnie wymieniać. Zdarza się tak, że do oleju może przedostać się płyn chłodniczy, co drastycznie skraca żywotność skrzyni biegów. O kondycji automatu dużo można się dowiedzieć patrząc na filtr oleju – duża ilość zgromadzonych na nim opiłków nie świadczy o niczym dobrym.

Uwaga, odpowiedni olej do danej przekładni może dobrać tylko specjalista. Zły dobór oleju może bowiem skutkować nawet awarią całej skrzyni! Odpowiednim źródłem informacji o oleju do danej skrzyni biegów są instrukcje obsługi oraz internetowe wyszukiwarki producentów olejów.

Objawy zużytego oleju odczuwalne są poprzez różnice w sposobie pracy skrzyni biegów – zaczyna szarpać, a przełożenia przełączają się z opóźnieniem. Ponadto zwiększa się hałas dochodzący z okolic przekładni.

Dodał: , w Artykuły. Dnia 28 kwietnia 2015