Według wielu specjalistów z branży motoryzacyjnej przekładnia bezstopniowa to najdoskonalsza technologia z mechanicznego punktu widzenia, przede wszystkim ze względu na to, że zmiana przełożeń odbywa się najpłynniej. 

Zastosowanie w samochodzie przekładni bezstopniowej to duży plus przede wszystkim dla części skrzyni biegów oraz dla samego silnika, który dzięki użyciu tej technologii może pracować w zakresie najbardziej ekonomicznych obrotów, co bardzo korzystnie wpływa na zużycie paliwa.

Budowa przekładni bezstopniowej

Przekładnia bezstopniowa zbudowana jest z dwóch par stożków skierowanych ku sobie wierzchołkami. Jeden z nich jest podzespołem napędzającym, a drugi napędzanym. Każdy znajduje się na innym wałku i są ze sobą połączone elastycznym, trapezowym pasem stalowym. Podczas równoczesnego dosuwania i odsuwania się od siebie stożków na osiach, zmieniają się średnice osadzenia pasa pomiędzy stożkami, co powoduje zmianę przełożenia.

Przekładnia bezstopniowa na plus

Przekładnie bezstopniowe mimo wielu zalet pod względem komfortu jazdy, nie dają kierowcy tradycyjnej możliwości zmiany przełożenia, przez co prowadzenie samochodu może stać się po prostu nudne i monotonne. Producenci z biegiem czasu chcą przyciągnąć klientów do korzystania z tego rozwiązania i by zmienić tę nudę, często stosują sztuczne stopnie, które sukcesywnie udają konwencjonalne biegi w skrzyni manualnej. Jednak to nadal nie to samo, co zmiana biegów w przypadku manualnych odpowiedników.

Na koniec, pragniemy przypomnieć podstawowe zalety i wady przekładni bezstopniowych. Do największych plusów zalicza się m.in. oszczędność paliwa; płynna zmiana przełożeń bez szarpnięć i bez przerw w przekazywaniu mocy; dobre osiągi; prosta budowa; niska masa własna; niższe prędkości obrotowe i hałas; w porównaniu z innymi przekładniami większa rozpiętość przełożeń. Największe wady to fakt, że do niedawna nie przenosiły wysokich momentów obrotowych i to, że podobnie jak automaty, wymagają układu chłodzenia.

 

 

Dodał: , w Artykuły. Dnia 30 maja 2016