Pierwsze modele skrzyni biegów wykorzystywane w samochodach były całkowicie odkryte i smarowane były smarami stałymi. To jednak zamierzchła przeszłość, i praktycznie od lat 20. XX wieku skrzynie biegów posiadają specjalne obudowy, a koła zębate są zanurzone w oleju.

Korpus skrzyni biegów odpowiada oczywiście za takie zadania, jak ochrona przed czynnikami zewnętrznymi – brud, woda, śnieg etc. To jednak nie wszystko. Warto tu zaznaczyć, że wałek sprzęgłowy, pośredni i główny potrzebuje podparcia i dokładnego prowadzenia. Ich praca polega na wirowaniu na łożyskach rolkowych, umiejscowione są w sporych otworach obudowy od strony sprzęgła.
Ściana pośrednia korpusu, wykonana z aluminium, zapewnia odpowiednie podparcie dla łożysk wałków. Ponadto, jest też swego rodzaju rusztowaniem dla tarczek regulacyjnych, ustalających luzy łożysk. Ściana montowana jest z tyłu obudowy i jest uszczelniona przez uszczelkę papierową bądź pastę uszczelniającą. Na ścianie korpusu przewidziane jest miejsce dla systemu przełączania biegów, można tu też zmieniać ustawienia układu wybierania i zmieniania przełożeń.

Pod wybierakiem producenci zazwyczaj instalują ruchome wodziki widełek wybierania biegów. Wodziki są podparte właśnie przez korpus skrzyni przekładniowej, który zapewnia lekkość procesu zmiany przełożeń, a jednocześnie brak luzów i dokładność poruszeń.

W tym momencie znów należy powrócić do ścianki pośredniej korpusu, która należy do najważniejszych części obudowy. Zamontowane są tutaj specjalne zatrzaski, które odpowiadają za blokadę odpowiedniego biegu po zmianie przełożenia – odbywa się to poprzez lewarek i wybierak.

Proces wygląda następująco – poprzecznie do wodzików, w ścianie pośredniej, zamontowane są sprężynki podtrzymujące kulki. Jeśli przesuniemy wodzika biegów, kulki przeskakują do nacięcia w wodzikach, dzięki czemu wszystkie elementy utrzymywane są w stabilnym położeniu, niezależnie od załączonego biegu.

Dodał: , w Skrzynie manualne. Dnia 27 sierpnia 2012