Korpus skrzyni biegów nie wygląda skomplikowanie, natomiast mnogość zadań i funkcji, które pełni, jest niezwykle istotny dla dla całej skrzyni biegów. Z zewnątrz przypomina metalowy pojemnik, dopiero gdy rozłożymy ją i przyjrzymy się poszczególnym elementom bliżej, dostrzeżemy kunszt konstruktorów.

Korpus skrzyni biegów produkuje się ze stopu aluminium, które jest idealnym materiałem do tego celu. Łatwo można je formować, odlewając do odpowiedniej formy, a następnie poddać dalszym obróbkom. Surowy odlew skrawa się i można w nim wiercić specjalne otwory maszynami CNC.

Materiały wykorzystywane przy produkcji obudowy skrzyni biegów muszą być lekkie, a takie metale jak glin znacznie obniżają całkowitą masę korpusu. Jednocześnie, korzystanie ze stopów aluminium z innymi materiałami pozwala na uzyskanie formy o ogromnej odporności na skręcanie.

I właśnie ten proces daje początek korpusu automatycznej skrzyni biegów. Ma on 3,5 milimetra grubości, a mimo tego jest w stanie wytrzymać ogromne naprężenia, które wynikają z przekazywania napędu na koła, mechanicznych udarów czy włączania blokady (położenie Parking). Ponadto, korpus skrzyni biegów pracuje w bardzo ciężkich warunkach – warto tylko zaznaczyć, że olej krążący w skrzyni pod ciśnieniem 20 barów ma temperaturę niekiedy przekraczającą 140 stopni Celsjusza.

Tutaj powstaje inny problem – każdy korpus automatycznej skrzyni biegów musi być bardzo szczelny, szczególnie biorąc pod uwagę warunki termiczne i ciśnieniowe, w jakich przychodzi im pracować.

Najlepszym wyjściem jest więc takie skonstruowanie obudowy, która byłaby jednoczęściowa. Oczywiście, nie wykluczy to potrzeby stosowania uszczelnień w niektórych miejscach, takich jak miejsca połączenia skrzyni z innymi częściami systemu napędowego. W tym celu, producenci stosują w miejscach styku specjalne uszczelki papierowe i masę uszczelniającą, która twardnieje po skręceniu śrubami uszczelnianych elementów. Możemy się więc domyślić, że jeśli rozbieramy skrzynię biegów, uszczelnienia ulegają uszkodzeniu, i przed ponownym montażem należy oczyścić powierzchnię, oszlifować ją i nałożyć nowe uszczelnienie.

Korpus skrzyni biegów zawiera w sobie także cały moduł sterujący, a więc część typowo elektroniczną. Sprawna obudowa chroni moduł sterujący przed wysoką temperaturą, olejem i innymi czynnikami zewnętrznymi.

Dodał: , w Skrzynie automatyczne. Dnia 27 sierpnia 2012