Przy manualnej skrzyni biegów, nieodłącznym elementem wnętrza każdego auta jest część, odpowiadająca za sterowanie, a więc dźwignia zmiany biegów. Za co odpowiada tak właściwie dźwignia zmiany biegów i jak jest zbudowana?

Funkcją dźwigni zmiany biegów jest włączanie i wyłączanie odpowiednich przełożeń skrzyni biegów pojazdu. W przypadku samochodów osobowych, zwykle montuje się ją w podłodze między fotelem kierowcy i pasażera, a rzadziej w kolumnie kierownicy (ciekawym rozwiązaniem jest np. to wykorzystane w Hondzie Civic VII). W ramach ciekawostki można powiedzieć, że w motocyklach dźwignia zmiany biegów zlokalizowana jest przy skrzyni, u dołu pojazdu, a kierowca obsługuje ją stopą.

W przypadku manualnych skrzyń biegów drążek najczęściej pracuje w systemie H. Aby dokonać zmiany przełożenia, należy nacisnąć pedał sprzęgła i przesunąć drążek w odpowiednim kierunku.

Z dźwignią skrzyni biegów współpracuje wiele innych elementów, np. tuleja drążka zmiany biegów, mieszek ochrony dźwigni zmiany biegów, moduł dźwigni zmiany biegów (sterowanie skrzynią biegów) czy uszczelka połączenia zmiany biegów.

Na dźwigni (drążku) zmiany biegów niekiedy występują luzy. Aby je zlokalizować, należy zdjąć osłonę. W większości aut drążek zaczepiony jest z prawej strony, na sworzniu kulowym. Łożysko sworznia jest plastikowe, i jeśli występują jakieś problemy z dźwignią zmiany biegów możliwe, że tulejka nadaje się do wymiany (rozleciała się lub wyskoczyła i nie trzyma drążka). Na rynku części te są dostępne osobno, ale również jako całe zestawy naprawcze dźwigni zmiany biegów.

Moduł dźwigni zmiany biegów, odpowiadający za sterowanie produkuje wielu producentów, takich jak m.in. znany wszystkim sympatykom motoryzacji Sachs. Ich cena zależy w dużej mierze od modelu samochodu i rodzaju skrzyni biegów.

Dodał: , w Skrzynie manualne. Dnia 27 sierpnia 2012