Przekładnia bezstopniowa jest swego rodzaju automatyczną skrzynią biegów, o dość wyjątkowej budowie i sposobie działania. Spotykane są dwa rozwiązania konstrukcyjne – skrzynia tradycyjna z przekładniami planetarnymi oraz co raz bardziej popularna przekładnia CVT (z ang. Continously Variable Transmission).
Jeżeli chodzi o zmianę biegów w pierwszym wymienionym przypadku, odpowiedzialna jest za to przekładnia planetarna. Jej konstrukcja bardzo przypomina układ słoneczny w pomniejszeniu. Do wyboru przełożeń wykorzystuje ona zespół kół zębatych, z których największe jest kołem pierścieniowym mającym uzębienie wewnętrzne.
W jego wnętrzu znajduje się centralne koło (tzw. słoneczne) które jest połączone z głównym wałem skrzyni. Dookoła koła słonecznego znajdują się kolejne koła zębate (tzw. satelity). Sama zmiana przełożeń następuje poprzez blokowanie i załączanie poszczególnych elementów przekładni planetarnej, bez użycia pedału sprzęgła.
Natomiast skrzynia CVT jest przekładnią bezstopniową ze stałozmiennym przeniesieniem napędu. Oznacza to iż posiada ona dwa zespoły kół stożkowych, które połączone są ze sobą paskiem klinowym lub łańcuchem wielopłytkowym. W zależności od wysokości obrotów silnika, stożki są zsuwane poprzez regulowanie średnicy, na której pracuje pasek. W ten sposób zmienia się przełożenie.
Jak zawsze tęgie umysły naszej planety wymyślają nowocześniejsze techniki zmiany biegów które mają za zadanie przyśpieszyc i ułatwić ich zmiene.